Saturday, November 3, 2007

[Surat Aduan] Pengaduan Tentang Tapah Pembuangan Sampah Haram

2 November 2007

FILE NAME: SJB/HRSC/CSP07/01

Tuan,

Pengaduan Tentang Tapah Pembuangan Sampah Haram

Merujuk kepada perkara di atas, kami telah menerima pengaduan dari penduduk di Kampung Semangat Kempas Lama tentang pencemaran dari tapah pembuangan sampah di sekitar kawasan itu. Pembuangan sampah di tapah itu dipercayai dikendalikan oleh Syarikat Lima Jaya di atas alamat No. 20A, Jalan Bunga Mawar, Kempas Baru, 81300.

2. Menurut pengaduan orang-orang kediaman situ, tapah pembuangan sampah haram mengeluarkan bau busuk yang susah ditahan. Pencemaran ini telah menjejaskan kehidupan penduduk kawasan kediaman persekitaran. Selain itu, pembuangan sebuk-sebuk kopi di tapah pembuangan sampah itu telah menyebabkan kebanjiran selepas hujan apabila sebuk-sebuk kopi mengalir ke longkang dan menyebabkan longkang tersumbat.

3. Penduduk-penduduk di situ pernah cuba membuat aduan melalui telefon kepada pihak anda tetapi mereka diberitahu bahawa itu bukan tanggungjawab pihak anda. Walau bagaimanapun, pihak kami mendapati perkara itu tidak munasabah. Oleh itu, kami menulis surat ini untuk menyampaikan pengaduan kami secara rasmi.

4. Kami dari Suaram mengambil berat tentang masalah pencemaran alam sekitar ini dan kami berharap pihak anda dapat mengambil tindakan secepatnya untuk mengelakkan pencemaran ini dari berterusan. Kami dan penduduk-penduduk akan menunggu jawapan dari pihak anda.

Bekerja Untuk Pembangunan Hak Asasi

Yang benar,

_________________

NYAM KEE HAN

Coordinator

Suaram Caw. JB

S.K: -Jabatan Alam Sekitar, Johor

-Majlis Bandaraya Johor Bahru

-Syarikat Lima Jaya


0 comments:

Pengumuman / 启事 / Notification

Pertukaran alamat blog dan e-mel

Selamat sejahtera, Sahabat Rakyat Working Committee akan menggunakan alamat e-mail dan alamat laman web (Blog) yang baru seperti berikut bermula 1 Januari 2014:

Emel: sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Sekian, terima kasih dan Selamat Tahun Baru!

*********************************************

更换部落格网址与电邮地址

本工委会由2014年1月1日起,开始全面使用以下新电邮地址及部落格:

电邮地址:
sahabatrakyat.my@gmail.com
部落格:http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

谢谢关注。祝大家新年进步!

*********************************************

Change of blog and email addresses

Please be informed that Sahabat Rakyat Working Committee will be using the new email and blog addresses below commencing 1 Jan 2014:

Email:
sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Wishing you a progressive new year!

通告

    欢迎热心人士下载印发、
资助印制大选告人民书
把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去!

作为活跃于柔佛州的为民主人权和民族尊严而奋斗的两个组织——柔佛州人民之友工委会与柔州兴权会(HINDRAF JOHORE)针对第13届大选,在去年底联合发表了一篇主题为“打破巫统霸权,建立民主联合阵线;团结全州人民,实现三大迫切诉求”的《告柔佛州人民书》;我们毫不犹疑,也毫不含糊主张“把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去”。

我们在去年底的几个大规模群众集会期间,将《告柔佛州人民书》的四种语文(巫、华、印、英)传单派发给群众。我们也想要到各地去分发这份传单又力所不逮,特在此提供四种语文的PDF版本,以便各方热心人士下载、印制成传单,分发给需要阅读它而又不懂上网的亲戚朋友和各界人士,帮助我们把传单传得更广。
……

点击此处以阅读全文

 

Malaysia Time (GMT+8)