Friday, January 23, 2009

Kematian Dalam Lokap - Kugan Ananthan

Kematian Dalam Lokap, Polis Patut Bertanggungjawab

Kenyataan Media Suaram JB

23/01/2009


Merujuk kepada insiden kematian tahanan Kugan di lokap balai polis USJ 8, kami Suaram JB ingin menyuarakan prihatin kami terhadap perkara ini, dan juga menyuarakan protes kami kepada pihak polis tentang kes kematian tahanan di lokap yang kian berlaku. Keadaan ini menunjukkan tahap hak asasi manusia di Malaysia yang semakin merosot. Hak asasi seseorang tahanan lokap turut dihakis oleh pengendalian pasukan polis yang kurang professional dan penyelewengan kuasa.

Mengikut laporan, Kugan didapati mati dalam lokap pada pagi 20hb Januari. Tubuh mangsa mengalami banyak kecederaan, antaranya luka parut pada gelang tangan dan pendarahan dalam mulut dan hidung. Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar mendakwa bahawa Kugan meninggal dunia akibat terdapat cecair dalam paru-parunya. Walau bagaimanapun, dakwaan itu dikuatiri kerana keluarga mangsa memaklumkan bahawa mangsa tidak mempunyai penyakit asma dalam laporan media.

Kami berpendapat bahawa keselamatan nyawa dan keperluan asas tahanan lokap merupakan tanggungjawab polis. Pihak polis patut menjalankan siasatan yang bebas dan adil dengan segera, supaya keadilan dan kebenaran dapat ditegakkan. Kami turut menyeru pihak polis dan pendakwa raya melancarkan inquest untuk menyiasat punca kematian mangsa.

Trak rekod pasukan polis dalam menjamin hak asasi tahanan lokap semakin merisaukan. Selain daripada kes kematian dalam lokap polis, kes-kes keganasan polis seperti tahanan lokap yang sering dipukul, didera dan dinafikan rawatan perubatan turut berlaku berleluasa.

Kami berpendapat bahawa kes-kes keganasan polis yang kian berleluasa berpunca daripada pengendalian polis yang semakin profesional. Kekurangan mekanisma pengawasan yang effektif menyebabkan penyelewengan kuasa semakin serius, kekurangan kecekapan dalam penangani jenayah, dan hak asasi rakyat tidak dihormati oleh polis. Rakyat kehilangan pasuk polis sebagai suatu perlindungan kepada keselamatan nyawa rakyat.

Oleh yang demikian, kami menyeru semua pihak supaya memandang berat terhadap masalah penyelewengan kuasa polis. Kami minta kerajaan supaya menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) seperti yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Pasukan Polis. Kami berpendat bahawa hak asasi dan keselamatan nyawa rakyat hanya dapat dijamin dengan melaksanakan membaharui pasukan polis, membentukkan mekanisma pengawasan dan memperbaiki pengendalian polis.


Nyam Kee Han

Penyelaras

Suaram JB

************************************************************************

警局扣留所死亡,警方应对人民有交代

[大马人民之声(新山支会)文告]


大马人民之声(新山支会)针对古甘阿南丹于本月20日被发现死于梳邦大班警察局扣留所的事件表示关注,并针对层出不穷的扣留所死亡案例向警方表示抗议。此现象正反映了我国的人权状况每况愈下,嫌犯的基本人权保障继续被警察部队里缺乏专业操守、有权无责的作风侵蚀着。

据报道,死者是在本月20日早上被发现倒毙在扣留所内,而却死者身上拥有多处伤痕,包括其手腕出现数道很深的伤疤,血液更从嘴巴与鼻子流出来。雪州总警长卡立声称死者是因为呼吸困难而毙命。据报道,死者家属声称,古甘生前没有哮喘病,因此不可能如警方所言,死于呼吸困难。

我们认为,嫌犯在扣留所的安全与基本需求是警方的责任。警方应该马上针对死者的死因展开刑事调查,以对死者与家属有个交代。我们呼吁警方和检察署立刻将此案件交由验尸庭审理,以追查真正的死因。

警察部队在保障扣留犯与嫌犯的人权方面非常差劲,除了在扣留所死亡案例之外,嫌犯在扣留期间被殴打,逼供,被拒接医药治疗等等的警察暴力与滥权案例层出不穷。

我们认为,这与警察部队的专业操守败坏相关。在没有良好的监督机制下,警察部队趋向滥权,办案无力,无需向人民负责,也无需尊重基本人权。人民失去了寄予警方的人身安全保障。

因此,我们再次呼吁各方面重视警察部队的滥权问题。我们要求政府马上落实成立《投诉警察滥权委员会》或称(IPCMC),推行改革警察部队,建立监督机制,改善运作,以保障人民的基本人权与生命安全。


大马人民之声(新山支会)
严居汉

执行秘书

2009年1月23日

0 comments:

Pengumuman / 启事 / Notification

Pertukaran alamat blog dan e-mel

Selamat sejahtera, Sahabat Rakyat Working Committee akan menggunakan alamat e-mail dan alamat laman web (Blog) yang baru seperti berikut bermula 1 Januari 2014:

Emel: sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Sekian, terima kasih dan Selamat Tahun Baru!

*********************************************

更换部落格网址与电邮地址

本工委会由2014年1月1日起,开始全面使用以下新电邮地址及部落格:

电邮地址:
sahabatrakyat.my@gmail.com
部落格:http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

谢谢关注。祝大家新年进步!

*********************************************

Change of blog and email addresses

Please be informed that Sahabat Rakyat Working Committee will be using the new email and blog addresses below commencing 1 Jan 2014:

Email:
sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Wishing you a progressive new year!

通告

    欢迎热心人士下载印发、
资助印制大选告人民书
把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去!

作为活跃于柔佛州的为民主人权和民族尊严而奋斗的两个组织——柔佛州人民之友工委会与柔州兴权会(HINDRAF JOHORE)针对第13届大选,在去年底联合发表了一篇主题为“打破巫统霸权,建立民主联合阵线;团结全州人民,实现三大迫切诉求”的《告柔佛州人民书》;我们毫不犹疑,也毫不含糊主张“把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去”。

我们在去年底的几个大规模群众集会期间,将《告柔佛州人民书》的四种语文(巫、华、印、英)传单派发给群众。我们也想要到各地去分发这份传单又力所不逮,特在此提供四种语文的PDF版本,以便各方热心人士下载、印制成传单,分发给需要阅读它而又不懂上网的亲戚朋友和各界人士,帮助我们把传单传得更广。
……

点击此处以阅读全文

 

Malaysia Time (GMT+8)