[大马人民之声(新山支会)2008年5月9日文告]
大马人民之声(新山支会)针对蕉赖-加影大道”经营公司Grand Saga自昨日(5月7日)起再度设置石墩阻止蕉赖居民使用大道表示遗憾。在此事件上,警方更逮捕了3位居民,其中一位包括“皇冠镇开路行动委员会”主席陈文华。
过去两年,当地居民自发性的举办过无数次的示威行动。每一次的示威,都是在警方和镇暴队辅助下,强硬镇压居民。警方不但没有履行保卫人民的角色,反而成为私人界最有用的工具,严重破坏了警方应有的威信。无论如何,不管居民受到再三阻扰和恐吓,他们仍让拆除所有石墩,坚持他们有利用大道的基本权利。
自2005年起,我国政府陆续的发出了数项大道工程予私人界公司。在实施大道私营化政策下,一道又一道的收费环路,增加了人民生活的负担。再加上政府于2007年1月1日批准大道收费涨价,平均在不同的大道涨了20%至60%。其中两条大道还包括蕉赖-加影大道11英里及9英里,导致皇冠镇居民前往蕉赖市区一趟,就得缴付RM1.90,来回两趟合计RM3.80
“皇冠镇开路行动委员会”是由当地居民组织的单位,目的是抗议蕉赖-加影大道的特许经营公司Grand Saga私人有限公司在皇冠镇(Bandar Mahkota Cheras)路口建路墩封路,以致居民无法从此路口衔接蕉赖-加影大道,必须沿着双溪龙镇(Sungai Long)公路绕道大约七公里路途,从蕉赖12英里进入蕉赖-加影大道,并缴付两次过路费。
我们不可抹杀居民在此事件上有着坚定不移的信念的意愿,并对他们的抗争运动表示敬佩。无论如何,主要的根源,才是大家应该去关注的问题。我国政府不愿负担人民的基本设施或福利,便实施水供私营化、医疗私营化、大道私营化等,就是最明显的例子。在私营化实施过程里,政府将基本管制权和拥有权转移给私人界;私人界又将负担转移去给使用者,最终受苦的便是人民。
我们认为政府应该听取多方面的意见,才通过任何一项政策。事实证明,私营化影响了人民的生活,加重了人民的负担。因此,必须立刻废除私营化政策。
***********************************************************************
( Kenyataan SUARAM Johor pada 9 Mei 2008)
SUARAM Johor berdukacita atas perkara syarikat konsesi Grand Saga yang mengendalikan lebuh raya Cheras-Kajang sekali lagi membina tembok penghalang untuk menghalang penduduk Bandar Makhota menggunakan lebuh raya tersebut pada 7 Mei. Malahan dengan yang demikian, pihak polis telah menahan 3 penduduk tersebut, antaranya termasuk pengerusi “Jawatankuasa Bukan Jalan”, Tan Boon Wah.
Semenjak dua tahun ini, penduduk tersebut secara spontan telah banyak kali mengadakan tindakan mogok. Setiap tindakan mogok yang dijalankan mendapat bantuan pihak polis serta FRU untuk menindas penduduk secara kekerasan. Pihak polis bukan sahaja tidak menjalankan tugas untuk mempertahankan penduduk, malah menjadi peralatan yang berguna bagi pihak swasta, perkara ini telah menjejaskan imej kewibawaan pihak polis. Walaupun pihak penduduk tersebut sering kali menghadapi penghalangan dan ugutan, mereka tetap membuang tembok tersebut kerana itu adalah hak asasi mereka untuk menggunakan lebuh raya.
Sejak tahun 2005, kerajaan negara kita berturut-turut memberikan beberapa projek lebuh raya kepada syarikat swasta. Di bawah pelaksanaan polisi penswastaan lebuh raya, peningkatan pembayaran tol lebuh raya telah menambahkan beban penduduk. Tambahan, pihak kerajaan telah membenarkan kenaikan kadar tol pada 1 Jannuari 2007, secara puratanya kadar tol menaik antara 20% hingga 60%. Antaranya dua lebuh raya itu termasuk lebuh raya Cheras-Kajang 11km dan 9km. Ia telah menyebabkan penduduk Mahkota Cheras yang menuju ke pusat bandar Cheras perlu membayar RM1.90, manakala perjalanan ulang-alik adalah berjumlah RM3.80.
“Jawatankuasa Buka Jalan” adalah penubuhan yang didirikan oleh penduduk di sana, tujuannya adalah membantah tindakan syarikat konsesi Grand Saga yang mengendalikan lebuh raya Cheras-Kajang di mana mendirikan benteng di depan bandar Mahkota Cheras, menyebabkan penduduk berkaitan tidak dapat menggunakan jalan tersebut untuk memasuki lebuh raya Cheras-Kajang, malah terpaksa menyusuri bandar Sungai Long kira-kira 7km perjalanan untuk memasuki lebuh raya Cheras-Kajang dari Cheras pada 12km, di samping membayar tol sebanyak dua kali.
Berpandukan perkara tersebut kita tidak boleh menindas hasrat penduduk yang teguh, malah memberi sanjungan terhadap usaha pertahanan mereka. walaubagaimana pun, faktor utama merupakan isu yang harus diambil perhatian. Inilah contoh-contoh yang ketara di mana kerajaan kita tidak berkeinginan untuk memikul beban kemudahan asas serta kebajikan rakyat, maka menswastakan bekalan air, perubatan, lebuh raya dan lain-lain. Dalam proses pelaksanaan penswastaan, kerajaan memindahkan hak asasi pengurusan serta hak milikan kepada pihak swasta; pihak swasta memindahkan beban kepada pengguna; akhirnya rakyatlah yang menderita.
Kami berpendapat bahawa pihak kerajaan harus mendengar pendapat secara menyeluruh, barulah meluluskan sebarang polisi. Kenyataan tersebut membuktikan bahawa polisi penswastaan telah menjejaskan sara hidup penduduk, malah memberatkan lagi beban rakyat. Maka, haruslah memansuhkan polisi penswastaan.
0 comments:
Post a Comment