Thursday, April 17, 2008

抗议当权者压制资讯与言论自由!Bantahan Terhadap Tindakan Pihak Berkuasa Menindas Media dan Kebebasan Bersuara

【柔佛州人民之友工委会20080417文告】

柔佛州人民之友工委会,针对内政部于416日在公函里正式不批准《麦卡奥赛》更新该报准证,表示遗憾。更让人纳闷的是,内政部竟然提不出一个合理的理由为何该报不得更新准证。

该报也是第12届全国大选后,第一家被当权者对付的报章。如此做法,根本无视人民在本届大选对政府发出的讯号。长期以来,言论自由不断成为当权者攻击的对象。近期的例子包括:黄明志事件、陈仁义事件、数名部落格用户等. 当权者恫吓,要援引《1948年煽动法令》、《官方机密法令》,甚至《内安法令》对付他们。

首相在任职期间,曾引用《1984年印刷和出版法令》关闭英文报《砂拉越论坛报》,《光明日报》夜报被停止出版两周,《麦卡奥赛》也被停止出版一个月。除此之外,国安部也不时指示媒体, 勿报道反对汽油涨价事件、勿下载部落格文章、勿谈回教国等课题。当权者利用这类恶法,剥夺我们的新闻自由和言论自由。

我们抗议,当权者压制资讯和言论自由。人民有权通过任何一个管道得知我国事态的发展。主流媒体在全国占有超过80%90%的读者,扮演着监督我国政府的重要角色。政府不应该干预媒体,打压资讯和言论自由, 而应该正视人民的心声。

我们认为, 言论自由与新闻自由有助于推进政治、社会与经济进步。执政党不断对媒体进行干预和压制,无疑将重挫国家领导肃贪及重整政府的形象。控制大众媒体,突显了我国行政霸权,并加深了人民对当权者的反感和厌恶。

我们呼吁政府尊重<马来西亚人权宪章>14章,第2, 那就是:"每个人都有通过一个不受政治审查及垄断的、独立及负责任的传播媒体,获取和接受资讯及概念。"

柔佛州人民之友工委会也呼吁当权者, 废除《1984年印刷和出版法令》、《1948年煽动法令》、《官方机密法令》、《内安法令》等恶法。

**********************************************************************

( Kenyataan Sahabat SUARAM Johor pada 17 April 2008)

Sahabat SUARAM Johor berdukacita atas perkara Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengeluarkan surat rasmi pada 16 april menolak pembaharuan permit penerbitan akbar Makkal Osai . Yang membingungkan ialah KDN tidak mengemukakan sebarang alasan yang munasabah atas penolakan pembaharuan permit penerbitan akhbar tersebut.

Akhbar tersebut merupakan akhbar yang pertama dikenakan tindakan itu pihak berkuasa sejak pilihan raya ke-12. Perbuatan tersebut menunjukkan pihak berkuasa tidak mempedulikan isyarat yang diberikan oleh rakyat kepada kerajaan. Sepanjang masa ini, kebebasan bersuara sering dijadikan sasaran serangan pihak berkuasa. Misalnya kes kebelakangan ini ialah kes NameWee, Nathaniel Tan, dan juga terdapat beberapa pengguna blog. Mereka mengalami ugutan pihak berkuasa bahawa Akta Hasutan 1948, OSA dan juga Akta ISA dan undang-undang lain yang kejam akan digunakan terhadap mereka.

Semasa penguasaan Perdana Menteri, beliau pernah menggunakan Akta Percetakan dan Penerbitan 1984 untuk menghentikan penerbitan surat khabar berbahasa Inggeris iaitu dan menarik balik permit penerbitan (terbitan malam) selama dua minggu serta <> selama satu bulan. Selain itu, Kementerian Dalam Negeri sering mengarahkan pihak media mengabaikan pemberitaan mengenai bantahan kenaikan harga petrol, larangan memuat turun artikel dari blog, larangan pembincangan Isu negara Islam dan banyak lagi. Inilah penggunaan cara tidak bermoral oleh pihak berkuasa untuk menghancurkan kebebasan bersuara.

Kami membantah terhadap pihak berkuasa yang menindas media dan kebebasan bersuara. Rakyat mempunyai hak menggunakan pelbagai saluran untuk mengetahui perkembangan negara kita. Media massa arus perdana merangkumi lebih dari 80% hingga 90% pembaca diseluruh negara, maka ia memainkan peranan penting dalam mengawasi kerajaan kita. Kerajaan tidak seharusnya mencelah operasi media massa, sebaliknya haruslah mendengar suara rakyat, dan bukannya menindas media dan kebebasan bersuara.

Kami berpendapat bahawa kebebasan bersuara dan kebebasan pemberitaan merupakan syarat yang penting untuk memajukan politik, masyarakat serta ekonomi. Kerap kali pihak berkuasa bercampur tangan dan menekan pihak media. Ini telah menjejaskan kerja membanteras rasuah dan juga memburukkan imej kerajaan. Sekiranya industri media dikongkong oleh kuasa politik, ia akan menonjolkan monopoli penguasaan pentadbiran serta menambahkan kebencian rakyat terhadapnya.

Kami berharap bahawa pihak kerajaan menghormati seksyen 14(2) Persekutuan Perlembagaan Malaysia yang menyatakan:" setiap orang mempunyai saluran media yang tidak dicelahi dan dimonopoli oleh politik, bebas serta bertanggungjawab untuk mendapat serta menerima berita dan konsep."

Sahabat SUARAM Johor menyeru pihak berkuasa untuk menghapuskan Akta Percetakan dan Penerbitan 1984, Akta Hasutan 1948, OSA, Akta ISA dan lain-lain akta kejam.






0 comments:

Pengumuman / 启事 / Notification

Pertukaran alamat blog dan e-mel

Selamat sejahtera, Sahabat Rakyat Working Committee akan menggunakan alamat e-mail dan alamat laman web (Blog) yang baru seperti berikut bermula 1 Januari 2014:

Emel: sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Sekian, terima kasih dan Selamat Tahun Baru!

*********************************************

更换部落格网址与电邮地址

本工委会由2014年1月1日起,开始全面使用以下新电邮地址及部落格:

电邮地址:
sahabatrakyat.my@gmail.com
部落格:http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

谢谢关注。祝大家新年进步!

*********************************************

Change of blog and email addresses

Please be informed that Sahabat Rakyat Working Committee will be using the new email and blog addresses below commencing 1 Jan 2014:

Email:
sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Wishing you a progressive new year!

通告

    欢迎热心人士下载印发、
资助印制大选告人民书
把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去!

作为活跃于柔佛州的为民主人权和民族尊严而奋斗的两个组织——柔佛州人民之友工委会与柔州兴权会(HINDRAF JOHORE)针对第13届大选,在去年底联合发表了一篇主题为“打破巫统霸权,建立民主联合阵线;团结全州人民,实现三大迫切诉求”的《告柔佛州人民书》;我们毫不犹疑,也毫不含糊主张“把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去”。

我们在去年底的几个大规模群众集会期间,将《告柔佛州人民书》的四种语文(巫、华、印、英)传单派发给群众。我们也想要到各地去分发这份传单又力所不逮,特在此提供四种语文的PDF版本,以便各方热心人士下载、印制成传单,分发给需要阅读它而又不懂上网的亲戚朋友和各界人士,帮助我们把传单传得更广。
……

点击此处以阅读全文

 

Malaysia Time (GMT+8)