Pertubuhan Masyarakat Harus
Kuasai Perjuangan Berparlimen;
Kuasai Perjuangan Berparlimen;
Membentuk Barisan Persatuan,
Perjuangkan Demokrasi & Hak Asasi Manusia!
Perjuangkan Demokrasi & Hak Asasi Manusia!
- Low Sik Thong –
[Nota
editor] Makalah ini diterjemahkan oleh Sahabat Rakyat daripada versi asal dalam
bahasa Cina. Makalah ini merupakan teks penuh ucapan aktivis kanan pertubuhan Tiong Hua dan Pendidikan Bahasa Ibunda En. Low Sik Thong dalam Forum "Pertubuhan Masyarakat•Perjuangan Berparlimen•Demokrasi dan Hak Asasi Manusia" anjuran Sahabat Rakyat Working Committee sempena Ulang Tahun Ke-12 Sahabat Rakyat pada 20-10-2013 di Restorsn Cathay Kulaijaya, Johor.
Terlebih
dahulu, atas forum “Pertubuhan Masyarakat • Perjuangan Berparlimen • Demokrasi
dan Hak Asasi Manusia” yang diadakan di sini, saya ingin mengucapkan tahniah
secara ikhlas kepada penubuhan Sahabat Rakyat Working Committee yang kini
meraikan sempena ulang tahun ke-12.
Dalam tempoh
sedekad yang lalu, meskipun menghadapi situasi yang kekurangan sumber-sumber
ekonomi dan manusia, dan juga pelbagai tekanan yang tidak diketahu, namun
mereka terus menegakkan perjuangan iman dalam isu-isu mempertahankan hak asasi
manusia, dan telah memperolehi pencapaian yang cemerlang sejauh ini. Ini memang
bukan sesuatu tugas yang senang dilaksanakan.
Pada Oktober
tahun lepas, apabila pilihan raya umum makin mendekat, Sahabat Rakyat Working
Committee dengan Hindraf Makkal Sakthi (Johor) bersama-sama telah mengemukakan
"Seruan NGO-NGO Negeri Johor kepada Rakyat Menjelang PRU ke-13".
Mereka menyampaikan sokongan terhadap “20 Tuntutan Pilihan raya ke-13",
dimana 20 tuntutan ini merupakan satu “agenda perubahan” untuk membina sebuah negara yang saksama, adil,
samarata dan demokratik. Berdasarkan semangat "20 Tuntutan" (ataupun
agenda perubahan) ini dengan situasi khusus di Negeri Johor, mereka menyeru
supaya "Memecahkan hegemoni UMNO, menubuhkan barisan persatuan demokratik;
Menyatukan rakyat seluruh negeri, merealisasikan tiga tuntutan yang
mendesak!" (layari suaramjb1.blogspot.com/2012/10/13_19.html untuk isi
selanjutnya). Walaupun “agenda perubahan” ini hanya dipropagandakan di negeri
johor dan dinampakkan seolah-olah memang terhad, tetapi ia mendatangkan kesan
positif yang begitu ketara. Sekurang-kurangnya dalam masa yang kritikal ini, ia
memberi sumbangan dalam gerakan memecahkan keadaan hegemoni BN yang selama
bertahun-tahun medominasi kerusi DUN di negeri Johor, dengan harapan Pakatan
Rakyat akan memainkan satu peranan pengimbangan kuasa yang cukup penting dalam
DUN.
20 tuntutan
yang dikemukakan tersebut meliputi isu-isu yang begitu meluas dan mendalam.
Meskipun tidak mampu merealisasikan kesemua tuntutannya dalam jangka masa yang
pendek, tetapi Sahabat Rakyat Working Committee telah membulatkan tekad untuk
terus berjuang berdasarkan landasan yang sesudah dibina sejak kebelakangan ini.
Mereka berikrar menjadikan 20 tuntutan sebagai “program kerja” dalam jangka
masa 20 hingga 30 tahun yang akan datang. Ketekadan hati yang kuat dan
pengorbanan diri mereka ini adalah unsur-unsur yang sangat diperlukan untuk
mendemokrasikan sistem masyarakat lama di kalangan individu dan pertubuhan.
Kita harus menyampaikan penghormatan kepada ketabahan dan semangat mereka ini.
Menurut
Sahabat Rakyat Working Committee, objektif penganjuran forum ini adalah “untuk
menyediakan satu platform bagi pertukaran idea antara para hadirin” agar kajian
dibuat bersama-sama mengenai tiga topik yang berikut:
(1)
Bagaimana pertubuhan-pertubuhan masyarakat memainkan peranan sentiasa
mendampingi rakyat;
(2) Pada peringkat ini, bagaimanakah
pertubuhan-pertubuhan masyarakat melayan dan menguasai perjuangan berparlimen;
(3) Tugas semasa pergerakan demokrasi dan hak
asasi manusia negara kita? Persoalan bagaimanakah pertubuhan-pertubuhan
masyarakat dapat menggerakkan perjuangan demokratik dan hak asasi manusia
negera kita ke arah yang betul dengan efektif; dan, apakah program untuk
sekaligus mengebumikan pemerintah hegemoni UMNO dan sistem perkauman pada
pringkat ini akan dikaji sama-sama.
Pertama, bagaimana pertubuhan-pertubuhan masyarakat
memainkan peranan “sentiasa mendampingi rakyat”:
Kita semua
tahu bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang berbilang kaum, di man a masalah
kerenggangan dan percanggahan antara setiap kaum merupakan hakikat yang tidak
dapat dinafikan. Namun, dengan peredaran masa dan perubahan situasi semasa,
kerenggangan dan percanggahan antara kaum dengan sendirinya akan menyesuaikan
mahupun menyelaraskan diri antara satu sama lain, lalu saling bertukar-tukar
sehingga mencapai keadaan perpaduan dan keharmonian. Proses bertukar-tukar
tersebut tidak boleh dipaksa dengan tindakan nilai murni dan etika moral
daripada salah satu kaum dikenakan keras ke atas kaum yang lain. Akibatnya,
masalah konflik antara kaum dicetuskan dan seterusnya mendalamkan lagi
percanggahan yang sedia ada ini. Pendekatan dialog yang rasional dan ikhlas
akan membantu dalam menyelesaikan percanggahan antara kaum.
Pemerintah Bertambah-tambah
lagi Pemerintahan Pecah dan Perintah Penjajah terhadap Rakyat Pelbagai Kaum
Pada zaman
penjajahan, kerajaan imperialis British membimbangkan bahawa para rakyat akan
bekerjasama dan bersatu-padu dalam menggulingkan kerajaan penjajah tersebut. Oleh
itu, mereka langsung tidak mahu mengambil langkah-langkah yang berpatutan untuk
membantu atau menggalakkan kerjasama mahupun perpaduan sesama antara kaum.
Sebaliknya, mereka menggunakan cara “pecah dan perintah” yang bertujuan untuk
membezakan dan mengasingkan kaum-kaum supaya menerukkan lagi masalah konflik
antara kaum. Biarlah kejadian pertempuran kaum akhirnya berlaku agar pihak
pemerintah memperolehi manfaat terbesar.
Dilihat
secara ringkas, semua kaum seolah-olah tinggal dalam satu keretapi yang sama.
Sebenarnya keretapi ini terbahagi kepada sederet petak-petak yang berbeza
(Compartments), dengan setiap kaum disusunkan dalam sederet petak-petak yang
berasingan ini untuk menjaga diri mereka sendiri. Walaupun bebas berinteraksi
antara satu dengan yang lain, bahkan menjadikan sahabat rapat, namun masih
terdapat perasaan sejauh jarak dari segi mental di antara kaum. Sebagai contoh,
Orang Cina terpaksa berpindah ke Kampung Baru Cina (New Village), Orang Melayu
terkandas di kampung Melayu, manakala Orang India dan Orang Dayak masing-masing
bertempat di dalam kawasan ladang
ataupun hutan. Disebabkan oleh persekitaran hidup dan latar belakang mereka
adalah berbeza, mana-mana pertubuhan masyarakat yang berkeinginan untuk
menyeberangi sempadan kaum supaya sentiasa mendampingi rakyat akan menghadapi
sesetengah kesukaran. Akibat daripada pemikiran semua kaum ini adalah agak
konservatif dan tertutup, rakyat tidak mudah menerima sebarang pengaruh dari
kumpulan etnik yang lain. Di samping itu, demi mendapatkan sokongan rakyat,
kadang-kadang kerajaan akan menunjukkan sikap keramahan terhadap rakyat.
Kerajaan turut menjeritkan slogan “sentiasa mendampingi rakyat”. Namun, konsep
“rakyat” dalam minda mereka adalah komposisi pecahan dan bukannya secara
menyeluruh. Walaupun selepas kemerdekaan
negara, segolongan elit yang mewarisi pemerintahan penjajah mengambil alih
kuasa pemerintah, kecenderungan “pecah dan perintah” semakin dipergiatkan.
Gejala Salah guna Kuasa dan Rasuah Ditimbulkan oleh
Kerajaan Didominasi UMNO yang “Sentiasa Mendampingi Kaum Tertentu”
Terlebih
dahulu, dengan kedudukannya yang dominan, UMNO berjaya membentukkan perikatan
parti politik berasaskan kaum yang dianggotai oleh ketiga-tiga kaum Melayu,
Cina dan India. Sejak perlaksanaan rejim negara ini yang didominasikan oleh
UMNO, mereka mengganggap diri sendiri sebagai wakil tunggal dalam melindungi
hak keistimewaan Orang Melayu. Dengan itu, UMNO mendapatkan kepercayaan dan
sokongan majoriti Orang Melayu. Semakin lama semakin kukuh kedudukan UMNO,
perikatan politik tersebut diperbesarkan dengan bermula memancing dan menarik
penyertaan beberapa buah parti pinggiran. Kemudiannya, Perikatan bertukar
kepada Barisan Nasional.
Pada tahun
1969, Parti Perikatan mangalami kekalahan dalam piliranraya umum. Kerajaan pun
mengisytiharkan pembubaran parlimen dan diikuti dengan menubuhkan Majlis
Keselamatan Negara bagi menggantikan perlaksanaan operasi kerajaan. Sejak itu,
banyak dasar yang tidak menguntungkan kaum bukan Melayu muncul berturut-turut.
Berdasarkan pengakuan pemimpin de facto Pakatan Rakyat Anwar Ibrahim dalam
pendengaran awam yang diadakan oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi
menyiasat pedatang asing Sabah yang terbaharu ini, Majlis Keselamatan Negara
telah menubuhkan sebuah pasukan petugas khas (secretive task force) yang
bertanggungjawab meluluskan pemberian kewarganegaraan kepada pendatang tanpa
izin secara sewenang-wenangnya. Pasukan petugas khas tersebut masih bergiat
hingga pilihanraya umum sebelumnya. Skop tugasannya tidak terhad di Sabah,
tetapi sudah diperluaskan ke seluruh negara ini. Lagipun, bilangan pendatang
tanpa izin yang terbabit telah meningkat jumlahnya daripada beribu-ribu orang
sampai berpuluh-puluh ribu orang pada masa kini.
Tindakan
yang memberikan kewarganegaraan kepada pendatang tanpa izin sewenang-wenangnya
ini tergambar jelas berniat untuk memperluaskan sumber undian BN. Ia banyak
mengukuhkan penguasaan UMNO ke atas Barisan Nasional yang mengakibatkan nasib
negara juga dikawal tegas oleh UMNO. Sejak itu UMNO menjadi angkuh, ia menyamakan
UMNO dengan Barisan Nasional, Barisan Nasional dengan Kerajaan mahupun Kerajaan
dengan negara. Akhirnya, segala kegiatan UMNO akan dipersamakan sebagai
kegiatan negara. Jadi, kelakuan membangkang dan mengkritik UMNO dianggap
sebagai kelakuan anti-Kerajaan mahupun anti-Nasional. Tuduhan sebegini tidak
boleh dipandang rendah. Dengan menggabungkan keempat-empat “UMNO”, “Barisan
Nasional”, “Kerajaan” dan “Negara” ini (Conflation), ternampak kesan-kesan
daripada dua aspek berikut:
(1) Barisan
Nasional terang-terang menggunakan dana negara daripada cukai rakyat demi
membelanjai pelbagai kegiatan mempromosikan Barisan Nasional;
(2) Barisan
Nasional sewenang-wenangnya menggunakan dana Negara daripada cukai rakyat demi
peruntukan sumber yang bersifat diskriminasi.
Kedua-dua
kesan inilah mendatangkan kelakuan penyalahgunaan kuasa dan rasuah, terutamanya
di bawah kata-kata “kamu tolong saya, saya tolong kamu”. Dengan itu, ketuanan
bumiputra dititikberatkan, malah kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain
diabaikan. Akibatnya, sistem “Rakyat Diutamakan” ataupun “Sentiasa Mendampingi
Rakyat” bertukar menjadi sistem “Kaum Diutamakan” ataupun “Sentiasa Mendampingi
Kaum Tertentu” yang berpatriarki. Sistem yang berpatriarki merupakan sesuatu
sistem sosial berbentuk piramid hierarki di mana pembahagian kelasnya sangat
keras. Cirinya adalah melindungi hak istimewa segelintir golongan bangsawan
yang berasaskan pemerasan dan penindasan terhadap rakyat dari kelas bawahan.
Sistem ini berfaedah bagi sesetengah orang manakala merugikan pula golongan
yang lain, tanpa mengambil kira kepentingan seluruh rakyat masyarakat ini.
Pemerintahan
sebegini secara langsung akan menimbulkan ketidakpuasan hati dan pertentangan
daripada kaum-kaum yang dipinggirkan. Mereka yang menyokong kerajaan sebelum
ini berubah menjadi anti-kerajaan. Reaksi yang bergoyang-goyang ini melahirkan
lingkaran ganas akibat daripada model politik yang berbunyi “kamu tolong saya,
saya tolong kamu”. Bukan sahaja konflik antara kaum gagal dilegakan, hubungan
antara kaum semakin mempolarisasikan. Berdepan dengan situasi sebegini,
kerajaan bukan sahaja acuh tak acuh dan tidak pernah merasa dirinya salah,
tetapi menunjuk sasaran serangannya terhadap kaum-kaum yang ketidakpuasan hati
dengan sikap angkuh sekali. Kerajaan membalas dendam pada mereka sebagai
hukuman, dan mendakwa keras bahawa tidak akan menyesal, bahkan tidak perlu
meminta maaf atas sebab perasaan kaum-kaum terpinggir. Sebaliknya, kerajaan
langsung tidak mempedulikan persoalan sama ada falsafah politik yang berbunyi
“kamu tolong saya, saya tolong kamu” mengandungi unsur-unsur rasuah, dan sama
ada ia secara tidak langsung menafikan jaminan berperlembangan yang memelihara
hak bebas mengundi.
Sifat Sebenar “Rakyat Diutamakan” atau “Sentiasa
Mendampingi Rakyat” yang Dimaksudkan oleh Klik Pemerintah
Satu jenis
lagi versi rasmi “Rakyat Diutamakan” dan “Sentiasa Mendampingi Rakyat” adalah
berasal daripada Ketua Eksekutif Hong Kong, Leung Chun-ying. Semasa Leung baru
memegang jawatan ini, Phoenix Televisyen pernah sekali menemu bual samanya.
Beliau ditanya mengenai bagaimana untuk mentadbir Hong Kong selepas memegang
jawatan ini, beliau menjawab: “Terlebih dahulu beliau ingin merapatkan jarak
geografi dengan rakyat, termasuk mengerapkan interaksi dengan rakyat demi mencapai
perpaduan. Yang kedua, beliau akan merapatkan jarak mental, termasuk langkah
pembinaan jiwa dan manangani percanggahan aspek ideologi. Langkah yang
kemudiannya adalah untuk merapatkan jarak politik, di mana memperolehi
konsensus politik antara kerajaan dengan rakyat.” Sebenarnya, Hong Kong
bukanlah sesebuah masyarakat yang berbilang kaum, manakala kebanyakan rakyat
hidup dalam wilayah yang sebegitu kecil ini. Jarak geografi disebut tidak wujud
sebenarnya, namun ini tidak semestinya melahirkan jarak mental yang rapat di
antara kerajaan dengan rakyat.
Ahli-ahli
politik cenderung mengadakan lawatan dan berinteraksi dengan rakyat dalam
suasana disambut mesra oleh rakyat. Mereka memeluk dan mencium kanak-kanak jika
dijumpai. Bagi ahli-ahli politik, objektif “Rakyat Diutamakan” sering dianggap
tercapai asalkan kegiatan “berinteraksi” dengan rakyat tersebut kerap
dijalankan. Malah, mereka tidak memahami bahawa teori interaksi ini tidak
mendatangkan sebarang implikasi. Ia bukan sahaja tidak efektif terhadap masyarakat
Hong Kong yang bercorak satu bangsa, satu bahasa, satu negara, tetapi sama juga
terhadap negara kita yang berbilang kaum, bahasa mahupun agama ini. Leung
seharusnya bermula dari kerja-kerja pembinaan jiwa, penyesuaian mentaliti
rakyat dan pertukaran idea di samping melaksanakan lebih banyak dasar yang adil
dan saksama. Selain itu, kerajaan Leung harus saling hormat-menghormati dan
faham-memahami dengan rakyat agar menggalakkan saling mempercayai. Dengan itu,
kerajaan Leung akan mendapatkan sokongan dan kerjasama daripada rakyat. Jarak
geografi dan jarak politik akan didapati rapat walaupun tidak sengaja
didekatkan.
'Pembinaan
jiwa' adalah satu gagasan pentadbiran negara yang dipelopor oleh En Lim Lian
Geok (LLG). Beliau mendorong supaya fahaman feudalisme dan keunggulan satu
etnik/budaya digantikan dengan fahaman kepelbagaian dan terbuka. Beliau
mendedahkan kecelakaan yang melanda apabila kerajaan melaksanakan dasar
bersifat keunggulan satu etnik/budaya. LLG berpendapat sekiranya kerajaan terus
memerintah dengan cara autokratik dan mengunggulkan hanya satu etnik, kaum-kaum
yang lemah walaupun akan menunduk sementara dibawah tekanan yang kuat, tetapi
pasti akan menghasilkan perasaan dan emosi tidak seimbang dan tidak puas hati.
Bila-bila masa akan berlaku satu tindakbalas terkejut ekoran perasaan tidak
puas hati yang semakin bertimbun. Di pihak yang lain pula, kaum yang menerima
agihan pelbagai sumber daripada kerajaan tanpa usaha yang setimpal secara
terus-menerus pasti akan wujud keadaan mental yang kurang kompeten dan menjadi
lemah serta cenderung kepada bergantung kepada tongkat (yang disediakan)
apabila bantuan ini menjadi kebiasaan untuk terlalu lama. Keadaan ini adalah
kerugian besar bagi kedua-dua pihak.
Encik Lim Lian Geok Tekankan
Kepentingan Menyemai Semangat ‘Hidup Berbilang, Makmur Bersama’ Lebih dari
Setengah Abad Dahulu
LLG berpendapat bahawa dalam saat-saat awal kemerdekaan dan permulaan
pembinaan negara, usaha menyemaikan semangat 'hidup berbilang, makmur bersama'
kepada semua bangsa, melihat rakyat semua bangsa sebagai ahli keluarga, melayan
rakyat semua bangsa secara sama rata dari segi hak dan tanggungjawab adalah
paling penting. Negara harus mengambil langkah untuk mendorong dan membantu
kumpulan-kumpulan etnik yang mundur di bidang ekonomi dan pendidikan. Tetapi
peruntukan khas seperti ini tidak harus dimaktub dalam perlembagaan dan secara
langsung menyebabkan negara kita wujud dua jenis kerakyatan yang berlainan
kelas. LLG memandang keadaan mundur sesetengah kumpulan etnik adalah keadaan
sementara. Dilema kumpulan etnik tersebut pasti boleh diselesaikan, kumpulan
etnik tersebut pasti dapat bersaing secara adil dan saksama dengan kumpulan
etnik lain jika kerajaan melaksanakan dasar yang adil dan demokrasi. Namun
begitu, gagasan 'hidup berbilang, makmur bersama' dan tindakan memperjuangkan
hak kesamarataan pendidikan bahasa ibunda yang diambil oleh LLG dilihat sebagai
tindakan subversif dan akhirnya menyebabkan hak kerakyatannya dilucutkan.
Apabila kerakyatannya dilucutkan, LLG pernah menyatakan bahawa: "gagasan
saya akan direnung semula 10 tahun kemudian" dengan penuh keyakinan.
Jika diimbas kembali sejarah 50 tahun selapas kemerdekaan, percanggahan
antara kaum di negara kita semakin serius di bawah pemerintahan Barisan
Nasional (BN), apatah lagi perpaduan dan keharmonian. Kini, rata-rata
pertubuhan bukan kerajaan dan ahli-ahli akademik mendorong kerajaan patut
menggantikan fahaman keunggulan satu etnik/bangsa dan tertutup yang kolot
dengan fahaman kepelbagaian dan terbuka. Gagasan pentadbiran negara yang
dipelopor dan didorong oleh LLG umpama terdapat pewarisnya. Saya berharap
pejuang hak generasi muda dapat mewarisi dan mengembangkan semangat LLG demi
membina masa depan negara yang sejahtera, makmur dan kuat.
Pandangan Peribadi tentang Bagaimana
Pertubuhan Masyarakat Memainkan Peranan ‘Sentiasa Mendampingi Rakyat’
Manakala
tentang persoalan bagaimana Pertubuhan masyarakat memainkan peranan
"sentiasa mendampingi rakyat", saya akan membuat musahabah daripada
pengalaman berpuluh tahun terlibat dalam pertubuhan masyarakat Tiong Hua. Pada
pendapat saya, usaha pertubuhan-pertubuhan 'sentiasa mendampingi rakyat'
menjangkau batasan kaum sebelum ini amat kurang sekali, malah uasaha
parti-parti politik dalam hal ini juga kurang memuaskan. Faktor utama
berlakunya keadaan sebegini adalah kekurangan sumber masyarakat yang boleh
menjayakan usaha kerjasama dan pemahaman antara komuniti etnik. Kerja-kerja
'sentiasa mendampingi rakyat' menjangkau batasan kaum hanya menjadi sedikit
mudah apabila gerakan badan bukan kerajaan (NGO) memperoleh perkembangan
signifikan selepas wujudnya gelombang 'reformasi' dalam komuniti Melayu yang
dimulakan oleh de facto leader Pakatan Rakyat (PR) - Anwar Ibrahim. Jika dilihat dari stunami politik 308 hingga
PRU 505, kita boleh berpandangan optimistik terhadap masa depan reformasi
masyarakat berdasarkan kenyataan bahawa sekarang PR mampu meraih sokongan 51%
pengundi pelbagai kaum.
Komuniti
Tiong Hua turut tidak kurang melahirkan pemuda celik bahasa yang fasih dua atau
lebih bahasa yang berkemampuan untuk berkomunikasi dan bergaul dengan kaum
lain. Di antara ahli-ahli Sahabat Rakyat juga terdapat beberapa orang muda yang
bukan sahaja dapat menguasai lebih daripada satu bahasa, malah pemahaman
terhadap demokrasi dan hak asasi manusia juga mendalam. Mereka juga telah
membina sekian persefahaman dengan pertubuhan masyarakat pelbagai bidang.
Mereka boleh menggerakkan usahasama secara
mendalam dan proaktif dalam kerja-kerja 'sentiasa mendampingi rakyat'
menjangkau batasan kaum dan kesedaran fahaman di pelbagai kawasan dan lapisan
masyarakat supaya rakyat jelata sedar bahawa pemerintahan hegemoni dan fahaman
perkauman akan membawa kemudaratan kepada negara dan sosial serta mendedahkan
kerja-kerja kotor kerajaan sekarang yang mengunakan bukti palsu seperti 'sosial
kontrak' dan 'teori interaksi' untuk menjustifikasikan pemerintahan hegemoni
dan perkauman mereka. Tahun lepas, melalui “Seruan NGO-NGO negeri Johor kepada
Rakyat Sempena PRU ke-13” kepada semua rakyat, Sahabat Rakyat Working Committee
mengumumkan persetujuan terhadap satu 'agenda reformasi' untuk membina sebuah
masyarakat yang sama rata, adil, saksama dan demokratik. Setelah pertimbangkan
keadaan objektif negeri Johor, meraka juga mengemukakan seruan tindakan
“Memecahkan Hegemoni UMNO, Menubuhkan Barisan Persatuan Demokratik; Menyatukan
Rakyat Seluruh Negeri, Merealisasikan Tiga Tuntutan yang Mendesak!”. Kami harap
berasaskan seruan ini, mereka boleh memperluaskan usaha mereka untuk
merealisasikan aspirasi bersama semua pertubuhan yang memerihara hak ini.
Persoalan kedua:
pada peringkat ini, bagaimanakah pertubuhan-pertubuhan masyarakat
melayan dan menguasai perjuangan berparlimen (termasuk perjuangan di dalam dan
di luar Parlimen)?
Persoalan
ini merupakan fokus terkini parti-parti pembangkang dan NGO. Dipengaruh oleh
sifat kepartian, naluri perjuangan parti pembangkang adalah untuk kepentingan
parti, manakala matlamat utama perjuangan NGO adalah untuk membela kepentingan
seluruh rakyat. Walaupun terdapat perbezaan, kedua-dua pihak ini masih boleh
menjalinkan hubungan kerjasama. Bagaimanapun, NGO mesti secara tegas menjaga
sifat kebebasan dengan memegang kepada prinsip 'membicara politik tetapi tidak
memegang kuasa memerintah'. Jika terdapat mana-mana pemimpin NGO yang ingin melibatkan
diri dalam usaha merebut kuasa, adalah lebih baik beliau meninggalkan NGO dan
melibatkan diri sepenuhnya dalam parti politik untuk mengelakkan dilema yang
bakal wujud apabila terdapat konflik kepentingan antara parti (pemerintah) dan
NGO selepas parti pembangkang berjaya merampas kuasa pemerintahan. Sebaliknya
kita boleh bekerjasama dengan mana-mana ahli politik, tidak kira apa parti pun,
jika pertubuhan masyarakat boleh mencapai persefahaman dari aspek demokrasi dan
hak asasi manusia dengan beliau.
NGO sudah
tidak mungkin mencapai persefahaman dari aspek demokrasi dan hak asasi manusia
dengan klik memerintah kerana korupsi struktural sistem sedia ada telah
mencapai tahap yang amat tenat. NGO juga tidak akan terpedaya dengan kononnya
pelan transformasi yang diwar-warkan kerana rakyat telah semakin sedar ini
semua adalah tipu muslihat mereka. Harapan parti pembangkang untuk memenangi
kuasa pemerintah tidak akan tercapai selama-lamanya selagi ambang ke parlimen
yang melambangkan demokrasi terhalang dengan sistem pilihanraya yang terus
dimanipulasi oleh pihak rejim korup, dan penambahan bekalan undi menerusi
pemberian kewarganegaraan kepada pendatang asing haram. Dengan itu, kedahagaan
rakyat kepada pembentukan sistem dua barisan (two front system) tetap tinggal
khayalan.
Mekanisme Pembahagian Kuasa
Dirosakkan, NGO Tetap Perlu Berusaha
Dari aspek
lain, walaupun negara kita mengamalkan sistem demokratik pembahagian tiga kuasa
(Separation of Powers). Hakikatnya, mekanisme demokratik ini telah dimusnahkan
sedikit demi sedikit oleh Barisan Nasional sehingga kini menjadi penguasaan
penuh satu kuasa, yakni kuasa pentadbiran (eksekutif) yang ganas dan agresif
telah mengungguli kuasa perundangan dan kuasa kehakiman. Era pemerintahan
Mahathir yang menyaksikan episod penyalahgunaan kuasa oleh Mahathir untuk
campur tangan ke atas sistem kehakiman; Hakim mahkamah persekutuan dipecat
sesuka hati; Perlembagaan dipinda sesuka hati untuk memenuhi keinginan dia
untuk terus memerintah; kuasa raja-raja disekat telah membuktikan doktrin
demokrasi pembahagian kuasa sudah lenyap
dalam sistem pemerintahan negara kita. Selagi penganut Machiavelli seperti
Mahathir terus wujud dalam golongan pemerintah, kita susah berpeluang untuk menguasai
perjuangan berparlimen sama ada di dalam mahupun di luar parlimen. Namun
begitu, NGO yang memerihara hak asasi manusia perlu teruskan perjuangan
sehingga pemerintahan hegemoni dan fahaman perkauman dihapuskan.
Kini,
BERSIH2.0 sedang giat memperjuangkan pilihanraya yang bersih. Mereka telah
membentuk 'tribunal rakyat' dan memulakan perbicaraan pertama pada 18 September
ini. Lebih daripada 100 pakar undang-undang dan penyelidik telah hadir ke
perbicaraan ini. Perwakilan dan kewibawaan tribunal tidak boleh dinafikan
kerana ia diketuai oleh pakar perlembagaan Nepal Profesor Yash Pal Ghai, dan
dianggotai oleh mantan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Indonesia
Ramlan Surbakti, bekas pegawai diplomatik Kementerian Luar Negeri, Datuk Azzat
Kamaluddin, bekas pensyarah kanan di Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran,
Universiti Malaya, Dr Mavis Puthucheary dan Setiausaha Agung Majlis Gereja
Malaysia, Reverend Dr Herman Shastri. Tribunal menjalankan siasatan ke atas
penyelewengan kerana pengendalian kerangka perundangan, undi dan prosedur pentadbiran
yang dimanipilasi dalam PRU ke-13. Tribunal rakyat juga akan melihat dalam
ketepatan peranan SPR dalam PRU kali ini. Keputusan dan cadangan siasatan dan
analisis akan diumumkan oleh BERSIH 2.0 tidak lama lagi. Mari kita tunggu dan
lihat keputusannya.
Kekuatan Perjuangan di dalam Arena Perlembagaan
Pimpinan BERSIH2.0 mampu Menggoncangkan Rejim
Aktiviti
seperti ini yang dijalankan oleh BERSIH 2.0 dalam arena perjuangan Perlembagaan
mempunyai kekuatan yang mampu menggoncangkan rejim. Anggota tribunal terdiri
daripada pakar-pakar dalam dan luar negeri. Kerajaan terpaksa memberi perhatian
kepada laporan mereka kerana kredibilitinya di masyarakat antarabangsa adalah
amat tinggi dan meyakinkan. BERSIH 2.0 telah memutuskan untuk sekali lagi
membawa perjuangan ke jalanraya sekiranya kerajaan tidak mengambil perhatian
yang serius dan memberi tindak balas yang positif. Sudah pasti BERSIH 2.0 tidak
seperti DongZong yang beria-ia dengan cadangan seperti membuat aduan di
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan mendakwa kerajaan, tetapi tidak pula
dilaksanakan cadangan-cadangan itu. Andai kata aksi massa ini terpaksa berlaku,
peserta yang terlibat pasti akan lebih daripada perhimpunan yang lalu dan pasti
akan mendapat sokongan padu daripada rakyat biasa merentas kumpulan etnik.
Impaknya sudah pasti lebih besar berbanding dengan bentuk-bentuk perjuangan
lama seperti kempen tandatangan, roadshow ceramah dan menghantar momorandum
yang dijalankan oleh DongZong.
Stail tidak
menentu DongZong amat mengelirukan orang ramai. Terutamanya seperti pemimpin de
facto DongZong yang suka merepek dan memberi janji kosong. Dia bertindak pantas
dalam membalas satu cadangan tentang 'occupy' Kementerian Pendidikan dengan
konsep 'occupy secara mental'. 'Occupy
secara mental ' ini adalah susah dibayangkan walaupun oleh penerima hadiah
Nobel, Krugman yang turut melibatkan diri dalam gerakan 'occupy' Wallstreet di
AS. Sudah pasti kerajaan amat mengalu-alukan pertubuhan-pertubuhan lain yang
terlibat dalam memerihara hak asasi akan belajar 'occupy secara mental'
daripada DongZong dalam perjuangan masa depan, supaya pihak kerajaan boleh
menjimatkan tenaga FRU yang digunakan untuk menindas rakyat. Dengan bermimpi
untuk 'occupy' kementerian secara mental, segala masalah-masalah bagi orang
berfikiran 'Ah Q' boleh terselesai begitu sahaja.
Persoalan
yang ketiga adalah tinjauan terhadap tugas semasa pergerakan demokrasi dan hak
asasi manusia negara kita. Bagaimanakah pertubuhan-pertubuhan masyarakat dapat
menggerakkan perjuangan demokratik dan hak asasi manusia negera kita ke arah
yang betul dengan lebih efektif; dan, bagaimana mengebumikan pemerintahan
hegemoni UMNO dan sistem perkauman?
Memandangkan PR memperolehi sokongan
sebanyak 51% pengundi dalam PRU-13 walaupun gagal memerintah, UMNO berasa resah
dan malu di bawah pemerhatian masyarakat
antarabangsa. Oleh itu, sifat perkauman ramai pemimpin UMNO yang kalah dalam
PRU kali ini telah terdedah sepenuhnya. Ramai
yang dapat rasa bahawa dasar
kerajaan BN baru-baru ini merupakan kesan daripada "kamu tolong saya, dan
saya tolong kamu". Oleh demikian, terpulang kepada 51% pengundi tersebut
untuk memilih sama ada tunduk kepada pemerintah, ataupun meneruskan usaha ke
arah membina sistem dua barisan tanpa ragu-ragu. Yeo Yang Poh, bekas pengerusi
Badan Peguam Malaysia dalam sebuah forum terkini, berpendapat pilihan teruskan
langkah ke sistem dua barisan adalah pilihan yang betul. Saya setuju dengan
pendapat ini.
Strategi
Membentuk Barisan Persatuan Demokratik demi Memecahkan Hegemoni UMNO Wajar
Dipertimbangkan
Apakah tugas
semasa pergerakan demokrasi dan hak asasi manusia? Saya berpendapat bahawa
pembentukan Barisan Persatuan Demokratik yang dicadang oleh Sahabat Rakyat
Working Committee sebelum PRU-13 sebagai strategi memecahkan hegemoni UMNO
adalah cadangan yang wajar dipertimbangkan. Mereka mencadang “barisan persatuan
demokratik bukan sahaja terdiri daripada tiga parti politik dalam Pakatan
Rakyat yang sedang menentang BN [iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Islam
Semalaysia (PAS) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP)], tetapi juga mesti
menyatukan semua parti-parti politik lain yang menentang UMNO-BN, termasuk
Parti Rakyat Malaysia (PRM), Parti Sosialis Malaysia (PSM), Parti Hak Asasi
Manusia (HRP), dan juga pertubuhan-pertubuhan masyarakat (NGO) dan individu
pelbagai bangsa, lapisan masyarakat dan bidang. Kami juga menyeru semua rakyat
Malaysia untuk bersatu dan bersama-sama menamatkan pemerintahan hegemoni UMNO!
Kita mengalu-alukan orang ramai dari semua lapisan masyarakat, tanpa mengira
bangsa, kelas, parti dan agama, yang menentang amalan korupsi dan hegemoni
perkauman UMNO-BN untuk menyertai barisan persatuan demokratik ini, supaya
perjuangan untuk hak demokratik dan hak asasi manusia akan maju ke hadapan.”
Secara
peribadi, saya setuju sangat dengan kandungan asas pandangan tersebut
terutamanya mengenai menyatukan kesemua kekuatan yang dapat bersatu. Namun,
ciri asas badan bukan kerajaan (NGO) adalah berbeza dari parti politik. NGO
berfungsi membicara politik tetapi tidak memegang kuasa dalam pemerintahan.
Tujuan NGO adalah membetulkan kesilapan sesebuah kerajaan. Maka, NGO berperanan
memantau dan menggesa kerajaan. Sekiranya tahap korupsi sesebuah kerajaan sudah
melampau batasan, tugas NGO adalah menggerakkan rakyat untuk membantah
kerajaan. Pada masa yang sama, NGO harus mengenal pasti parti pembangkang yang
berpotensi untuk menggantikan dan mereformasikan sistem lama yang tidak adil
dan anti-demokrasi. Sekiranya ideologi perjuangan parti-parti tersebut memenuhi
hasrat rakyat, rakyat pasti akan menjadikan mereka sebagai pemerintah. Andai
kata parti-parti politik “reformasi” menjadi korup secara beransur-ansur
selepas memerintah, mereka akan berpisah dengan NGO. Pada masa itu, NGO akan
memberi kritikan yang lagi tajam dan desakan yang lagi kuat kepada parti-parti
politik itu. Inilah sebab kenapa NGO harus mengekalkan ciri kebebasan dan
otonomi serta membezakan diri dari parti politik. Walau bagaimanapun, itu
adalah isu masa depan. Tugas utama pada masa kini adalah NGO berganding bahu
dengan parti politik pembangkang dalam memajukan usaha pertukaran kerajaan yang
belum dicapai oleh 51% pengundi dalam PRU-13.
Menurut
laporan “The Star” pada 7 September 2013, Perdana Menteri juga mula menunjukkan
minat terhadap NGO. Dia memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada sumbangan
NGO dalam pembangunan negara. Dia berkata, peranan NGO kini menjadi lebih
ketara berbanding dulu dalam landskap politik terkini berikutan dengan proses
globalisasi dan perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi. Walau
bagaimanapun, segala pujian ini hanya dituju kepada pemimpin-pemimpin dari 45
buah NGO Melayu. Menurutnya lagi, walaupun pendekatan UMNO dan NGO Melayu
berbeza, namun matlamat dan prinsip perjuangan tetap sama, iaitu berteraskan
Islam, dan menjamin pembangunan dan kepentingan bangsa Melayu dan negara. Pada
masa yang sama, Najib menjemput NGO-NGO tersebut ke satu perhimpunan
besar-besaran bertema “Pemerkasaan Ekonomi Melayu” yang diadakan di Universiti
Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam pada 14 Sept ini. Isi yang terkandung dalam ungkapan
“matlamat dan prinsip perjuangan tetap sama” patut direnungi. Apakah peranan
NGO tersebut sekadar penyampai suara kerjaan atau berkhidmat untuk kerajaan
atas nama NGO? Atau adakah mereka akan menjadi suatu komponen dalam struktur
kerajaan? Biar kita memerhatikan perkembangan seterusnya.
Cukup Menyedihkan Kerana Masih Terdapat Pemimpin Pertubuhan
Tiong Hua yang Menganggap NGO sebagai Punca Malapetaka
Penggerak
pembentukan barisan persatuan demokratik harus memahami sepenuhnya bahawa
terdapat sesetengah pemimpin pertubuhan masyarakatTiong Hua masih ketinggalan
dari arus fahaman baru. Pemimpin-pemimpin tersebut yang masih berpegang teguh
kepada fahaman kolot dan tidak berani melangkah walaupun selangkah ke hadapan
dalam menegendalikan isu sosial yang kritikal. Mereka melihat NGOsebagai punca
malapetaka. Satu contoh menonjol adalah pemimpin de facto Dong Zong yang
disebut tadi. Asalnya dia merupakan
pengerusi sebuah NGO. Selama ini kegiatan pertubuhan tersebut terhad dalam
bangsa Cina sahaja. Demi mengubah situasi ini, pertubuhan itu meluluskan
resolusi untuk menjalin hubungan dengan NGO lain agar sama-sama meneroka
usahasama dalam kerja memperkuatkan segala kekuatan masyarakat yang
mempertahankan hak asasi manusia. Usaha ini selaras dengan harapan Encik Lim
Lian Geok untuk memecahkan rintangan yang menghalang kemungkinan usahasama
antara pertubuhan kebudayaan dan pendidikan dari Bangsa Cina, Melayu dan India
dalam memperjuangkan hak pendidikan bahasa Ibunda. Walau bagaimanapun, dalam
satu mesyuarat jawatankuasa pertubuhan yang diadakan tidak lama kemudian,
pemimpin tersebutmembangkitkan persoalan tentang adakah pertubuhan tersebut
sebuah syarikat berhad bukan untung?
Dia
seterusnya memberi amaran bahawa kegiatan syarikat berhad bukan untung diawasi
ketat oleh kerajaan. Menurutnya, tindakan beberapa ahli lembaga pengarah tetap
pertubuhan tersebut dan sesetengah NGO lain melawat Menteri Besar Selangor yang
baru menjawat beberapa hari sebelum itu adalah tindakan yang tidak wajar.
Kata-katanya tersebut terus menerima kritikan daripada jawatankuasa yang berasa
tidak puas hati. Dia berasa malu lalu meninggalkan mesyuarat dengan marah.
Sejak peristiwa itu, selain daripada kekal sebagai ahli tetap pertubuhan
tersebut, dia tidak lagi menyertai aktiviti pertubuhan. Perlu difaham bahawa
pertubuhan tersebut yang memperjuangkan hak pendidikan bahasa Ibunda selama ini
ditindas dan dipinggir oleh kerajaan. Sebagai pemimpin pertubuhan, tingkah laku
tokoh tersebut seolah-olah menyerah kalah sebelum mula berperang. Akhirnya, sikap
penakut dan kelemahan diri pemimpin tersebut terdedah sepenuhnya dalam
peristiwa tersebut. Dengan minda yang feudalistik dan tersendat, dia ternyata
tidak berdaya untuk memikul misi mereformasi sistem lama. Tambahan lagi, tokoh
tersebut menyuarakan sokongannya terhadap sistem dua barisan sehingga ingin
memberi sokongan di Gelang Patah kepada calon DAP, Lim Kit Siang menjelang
pilihanraya yang lepas. Sebenarnya, beliau membelok ke Kluang dan berkempen
untuk calon MCA. Sikapnya yang mengolak-alikkan pendirian cukup mengecewakan.
Tokoh sebegini hanyalah selaku pemangkin kepada pencemaran fikiran dalam
perjuangan jika dia menyertai BERSIH atau Himpinan Hijau.
Ada di Kalangan PR yang Hendak Berdialog dengan PM; Ada pula
yang Mengingatkan Supaya Menghormati Hak Rakyat Mendapatkan Maklumat
Satu lagi isu terkini yang harus diberi
perhatian adalah pemimpin utama PKR dan PAS dari PR masing-masing cuba
mengadakan dialog dengan Perdana Menteri dengan harapan boleh bekerjasama
dengan BN. Pengerusi DAP negeri Johor, Dr. Boo Cheng Hau dengan serta-merta
mengingatkan pemimpin-pemimpin PR agar hak rakyat mendapatkan maklumat harus
dihormati dan diutamakan. Rakyat berhak mengetahui isi kandungan perbincangan
mereka. Selain itu, persefahaman antara ketiga-tiga parti PR juga perlu dicapai
sebelum dialog tersebut diadakan. Menurut Dr. Boo lagi, orang ramai akan setuju
sekiranya tujuan perbincangan kerjasama tersebut adalah untuk mereformasikan
Malaysia. Jika bukan untuk tujuan itu, dia lebih rela terus menjadi pemimpin
parti pembangkang daripada menyerah prinsip. Pada pandangan saya, pendirian
pemimpin DAP ini adalah betul. Di samping itu, NGO juga sepatutnya menghubungi
pemimpin PR untuk memahami keadaan sebenar agar tabiat perundingan belakang
tabir yang buruk sebegini dapat dipecahkan. Dengan itu, rakyat akan lebih
berkeyakinan terhadap PR dan terus menyokong PR.
Persoalan
seterusnya yang dibincangkan dalam forum ini adalah cara menamatkan
pemerintahan hegemoni UMNO dan sistem perkauman. Sebelum persoalan ini dijawab,
kita perlu mengetahui punca dan bagaimana pemerintahan hegemoni UMNO dan sistem
perkauman dibentuk. Apakah alasan yang diguna pakai untuk melaksanakan politik
hegemoni dan sistem perkauman? Latar belakang sejarah yang berkaitan dengan isu
tersebut terlalu panjang untuk dijelaskan dengan selengkapnya dalam makalah
ini. Kita boleh simpulkan bahawa pemerintahan hegemoni dan sistem perkauman
ialah “anak berkembar” yang berasal dari proses UMNO yang menukar tindakan
afirmatif untuk yang lemah dan miskin (satu perbuatan baik) kepada “hak
istimewa untuk memperkayakan segelintir orang”. Seperti contoh yang disebut
tadi (menyamakan konsep “BN”, “kerajaan” dan “negara”), ini adalah konflasi dua
konsep yang berbeza sama sekali. Dengan ini, ruang untuk segelintir yang berkepentingan
untuk menangguk dalam air keruh terbuka luas. Golongan tersebut menjadikan
kekayaan negara milikan peribadi. Akhirnya, gejala penyalahgunaan kuasa, rasuah
dan korupsi bermaharajalela seperti jangkitan penyakit. Kami perlu memberi
penjelasan kepada masyarakat Melayu bahawa kritikan terhadap Dasar Ekonomi Baru
bukan disasar kepada bahagian “tawaran bantuan kepada golongan yang lemah dan
miskin”. Bahagian tersebutlah memberi kebaikan kepada kelas miskin pelbagai
kaum dan bukan hak istimewa atau peralatan segelintir orang untuk mengaut
kekayaan. Asalkan perbelanjaan awam diguna dengan wajar, kami akan menyokong
dasar “bantuan kepada golongan yang lemah dan miskin”.
Muslihat UMNO Mereka 'Sosial Kontrak' Maya demi Melaksanakan
Pemerintahan Hegemoni harus Dibongkarkan
“Sosial
kontrak” adalah alasan dan alat rekaan UMNO untuk melaksanakan pemerintahan
hegemoni dan sistem perkauman. Alasan tersebut telah dikritik oleh ramai
cendekiawan, malah parti komponen BN juga tidak puas hati terhadapnya. Namun,
UMNO masih keras kepala dengan pendiriannya yang salah itu. Apabila golongan
bukan bumiputera menuntut UMNO supaya menghentikan dasar perkauman atau
pemerintahan hegemoni dan menjamin hak asasi manusia di sisi undang-undang,
UMNO akan merasionalisasi tingkah laku hegemoni mereka dengan 'sosial kontrak'
rekaan tesebut. Mereka menegaskan bahawa isi kandungan “sosial kontrak” telah
dipersetujui oleh semua warganegara Malaysia termasuk bukan Melayu.
Isi
kandungan “sosial kontrak” tersebut merujuk kepada persetujuan bahawa kedudukan
kaum Melayu lebih unggul daripada bukan bumiputera, dan kedudukan agama Islam
lebih dominsasi sehingga kehidupan harian rakyat semua bangsa didominasi oleh
agama Islam. Namun, UMNO boleh mengubahsuai isi kandungan 'sosial kontrak' ini
sesuka hati apabila ia tidak lagi memenuhi kemahuan mereka. Sebaliknya, ada
cendekiawan menyatakan bahawa: “dalam proses perundingan menghasilkan
perlembagaan, semua pihak terlibat termasuk yang mewakili kaum Melayu dan agama
Islam bersetuju bahawa institusi negara tidak akan memberi sokongan khas,
mengenakan paksaan atau memperluaskan layanan istimewa terhadap mana-mana satu
agama. Secara prinsip, insititusi negara harus dijarakkan dari aktiviti
keagamaan, upacara dan kepercayaan” Persetujuan atau perjanjian ke atas
kebebasan beragama yang dicapai pada masa itu telah berubah sama sekali pada
hari ini.
Dalam bidang
kebudayaan dan pendidikan, Akta Pendidikan 1957 merupakan “sosial kontrak” yang
telah ditetapkan dalam undang-undang. Akta tersebut merupakan undangan bertulis
yang berkedudukan perundangan hasil daripada berkali-kali perundingan antara
pemimpin semua bangsa. Namun, akta tersebut dipinda sepenuhnya apabila diganti
oleh Akta Pendidikan 1961 hanya 4 tahun selepas itu. Contoh sebegini
menunjukkan sosial kontrak tidak dilihat secara ikhlas oleh kerajaan.
Saya
kemukakan pandangan-pandangan peribadi ini dengan harapan dapat memangkin
perdebatan mendalam mengenai isu yang penting ini. Sekiranya terdapat sebarang
salah silap, tunjuk ajar semua pihak amat dialu-alukan.
Sekian,
terima kasih.
Artikel berkaitan dengan forum ini:
0 comments:
Post a Comment