Wednesday, August 6, 2008

Pelajar Sekolah Rendah: Kami mahukan Bahasa Ibunda Dalam UPSR!

恢复母语教数理行动委员会

JAWATANKUASA BERTINDAK MENGEMBALIKAN BAHASA IBUNDA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK (JKBI)

Kepada: Editor,

Lampiran:

1. Memorandum lengkap dengan kesimpulan lapran soal selidik dan senarai organisasi yang menandatangani memorandum bersama;

2. Gambar: dari kiri: Sallehhuddin, Nyam Kee Han, Cheah Yin Hong dan See Siew Min.

Pelajar Sekolah Rendah:

Kami Mahukan Bahasa Ibunda dalam UPSR!

JKBI menghantar Memorandum menuntut PPSMI dihentikan serta-merta

[Kenyataan Akhbar JKBI, 5 Ogos 2008]

(Putrajaya, 4 Ogos) JKBI yang terdiri daripada 7 organisasi dari Johor menghantarkan memorandum kepada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) petang ini, menuntut supaya Menghentikan Dasar PPSMI di peringkat sekolah rendah dengan serta-merta. Wakil JKBI yang hadir dalam penghantaran memorandum termasuk Sdr Nyam Kee Han, Sdri Cheah Yin Hong dan Sdri See Siew Min. Mengikut keputusan soal selidik yang telah dijalankan, 84.3% daripada pelajar mengharapkan soalan dalam UPSR dikeluarkan dalam Bahasa Ibunda.

Penghantaran Memorandum:

Wakil Jawatankuasa Bertindak Mengembalikan Bahasa Ibunda dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik (JKBI): Sdr Nyam Kee Han

Tuntutan

1. Menghentikan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris di peringkat sekolah rendah dengan serta-merta;

2. Mengembalikan penggunaan Bahasa Ibunda sebagai Bahasa Pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di peringkat sekolah rendah;

3. Menghormati Hak Asasi Rakyat mendapatkan pendidikan melalui medium Bahasa Ibunda.

Negeri Johor> turut disertakan bersama oleh JKBI kepada KPM. Seramai 1862 orang pelajar dan juga 117 orang guru telah terpilih sebagai sampel dalam proses soal selidik ini.

Memorandum tersebut telah diterima oleh wakil Menteri, Mohd Sallehhuddin Hassan, Setiausaha Bahagian Khidmat Pengurusan. Beliau berkata, KPM sedang menjalankan kajian teliti terhadap PPSMI ini oleh sekumpulan ahli professional. KPM akan cuba mengambil kira pandangan dari semua.

Sdr Nyam Kee Han berharap kenyataan dari KPM ini bukanlah satu retorik seperti yang selalunya berlaku. JKBI akan menyebarkan memorandum dan lapran lengkap kepada masyarakat. Walaupun kerja soal-selidik tersebut hanya dijalankan di sekitar Johor, namun ia sedikit sebanyak dapat menggambarkan keadaan sebenar hasil implimentasi polisi tersebut di negara kita saat ini. Oleh yang demikian, JKBI menuntut supaya polisi tersebut dihentikan secara serta merta. Sdr Nyam turut berkata, JKBI bersedia bertukar pandangan atau bekerjasama dengan pihak yang berkongsi perjuangan yang sama ini, melalui telefon (016-7782707) atau e-mel: suaramjb1@gmail.com

Isi Kandungan Memorandum

Perubahan bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik merupakan keputusan yang bakal memberi implikasi mendalam kepada generasi yang akan datang. Namun, kerajaan dilihat seakan-akan tidak pernah mengambil kira pendapat masyarakat secara keseluruhannya sebelum melaksanakan polisi ini pada tahun 2003 dan terus dilaksanakan dengan tergesa-gesa tanpa ada kajian mendalam yang dilakukan sebelumnya. Bermula saat itu juga, telah banyak pertubuhan pendidikan, NGOs dan parti politik yang menyuarakan bantahan mereka secara lantang.

Proses pembelajaran ilmu seperti Sains dan Matematik melalui Bahasa Ibunda merupakan kaedah yang paling berkesan dan telah terbukti berjaya di banyak negara maju di dunia ini seperti di Jepun, Jerman dan juga Perancis. Manakala, tahap kefahaman pelajar akan merosot apabila mereka terpaksa belajar di dalam bahasa pengantar yang berlainan dengan bahasa harian (mother tongue) mereka dan ini boleh meninggalkan kesan tekanan terhadap jiwa dan mental para pelajar.

Golongan pelajar sebenarnya merupakan mangsa utama kepada dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Pelajar di SJK(C) terpaksa mengikuti kelas Sains dan Matematik dalam dwibahasa ataupun lebih dikenali sebagai ‘penyelesaian 2-4-3’ (suatu hasil penyelesaian politik dalam hal pendidikan). Banyak pelajar SK pula terus kehilangan peluang atau dicabuli hak untuk menggunakan Bahasa Ibunda dalam mempelajari dua subjek penting ini.

Walaupun kerja soal-selidik tersebut hanya dijalankan di sekitar Johor, namun ia sedikit sebanyak dapat menggambarkan keadaan sebenar hasil implimentasi polisi tersebut di negara kita saat ini. Oleh yang demikian, JKBI menuntut supaya polisi tersebut dihentikan secara serta merta.

Negeri Johor>

Salah seorang responden laporan ini, Sdri Cheah Yin Hong berkata,

Kajian ini telah menyediakan suatu saluran alternatif untuk mendedahkan pandangan guru dan pelajar yang terlibat dalam polisi PPSMI yang diperkenalkan sejak tahun 2003. Sampel:


Sekolah Kebangasaan dan Sekolah Agama (SK) (orang)

Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) (SJK(C)) (orang)

Guru

Pelajar

Guru

Pelajar

Kawasan:

- Bandar

- Luar bandar

5

7

306

188

45

60

602

766

Mengikut Keputusan Soal Selidik:

5.2.2 Pandangan Guru terhadap pelaksanaan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris

Soalan 1Pelaksanaan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris adalah satu langkah yang bijak.

Tidak setuju: 80 orang68.4%


SKorg

SJK(C)org

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Tidak setuju

1

3

35

41

Tidak pasti

1

3

4

12

Setuju

3

1

6

7

Soalan 3Penggunaan bahasa ibunda dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik/Sains lebih berkesan daripada penggunaan bahasa Inggeris.

Setuju: 106 orang90.6%


SKorg

SJK(C)org

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Tidak setuju

1

1

1

1

Tidak pasti

1

3

0

1

Setuju

3

3

43

57

Tidak memberi jawapan

0

0

1

1

Soalan 8Pengajaran Matematik/Sains dalam bahasa Inggeris menyusahkan pelajar dalam memahami isi pelajaran.

Setuju: 104orang88.9%


SKorg

SJK(C)org

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Tidak setuju

4

2

0

1

Tidak pasti

0

1

0

3

Setuju

1

4

44

55

Tidak memberi jawapan

0

0

1

1

Soalan 9Pengajaran Matematik/Sains dalam bahasa Inggeris menyusahkan guru menjalankan aktiviti pembelajaran.

Setuju: 101 orang86.3%


SKorg

SJK(C)org

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Tidak setuju

5

4

0

1

Tidak pasti

0

0

0

4

Setuju

0

3

44

54

Tidak memberi jawapan

0

0

1

1

5.3.2: Respon Pelajar terhadap Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris

Soalan 4Saya lebih memahami soalan peperiksaan Matematik dalam ______.

Bahasa Ibunda: 1539 orang82.7%


SK%

SJK(C)%.

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Bahasa Ibunda

201

108

537

693

Bahasa Inggeris

89

79

59

65

Lain-lain

10

1

0

0

Tidak memberi jawapan

6

0

6

8

Soalan 12Saya harap soalan dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dikeluarkan dalam ___________.

Bahasa Ibunda: 1569 orang84.3%


SK%

SJK(C)%

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Bahasa Ibunda

218

131

536

685

Bahasa Inggeris

73

53

58

71

Lain-lain

6

4

0

1

Tidak memberi jawapan

9

0

8

9

Keputusan ini menunjukkan bahawa walaupun dasar PPSMI telah dilaksanakan selama 5 tahun, pelajar-pelajar masih ingin belajar dengan menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri.

5.3.2 Keadaan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris

Soalan 2Saya boleh menggunakan bahasa Inggeris untuk berkomunikasi dengan guru dalam kelas.

Tidak: 1426 orang76.6%


SK%

SJK(C)%.

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Ya

94

72

165

98

Tidak

211

116

436

663

Tidak memberi jawapan

1

0

1

5

Soalan 7Guru akan memberi penjelasan dalam bahasa Ibunda apabila pelajar tidak memahami pengajaran.

Ya: 1757 orang94.4%


SK%

SJK(C)%.

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Kawasan bandar

Kawasan luar bandar

Ya

282

175

573

727

Tidak

22

13

27

33

Tidak memberi jawapan

2

0

2

6

Statistik di atas telah menunjukkan bahawa para pelajar merasa berpuas hati dengan penggunaan bahasa Inggeris bagi guru yang mengajar subjek Sains dan Matematik. Akan tetapi, mereka juga menyatakan bahawa guru akan menggunakan bahasa ibunda mereka untuk membuat penjelasan ketika pelajar-pelajar tidak faham (SK sebanyak 92%, SJK(C) sebanyak 95%). Keadaan ini telah memperjelaskan bahawa meskipun guru mempunyai tahap penguasaan bahasa Inggeris yang baik, namun masih tidak mampu untuk memastikan pelajar-pelajarnya dapat menguasai konsep Sains dan Matematik dengan baik. Ini dapat dilihat apabila para guru dan pelajar-pelajarnya masih akan menggunakan bahasa ibunda sewaktu menghadapi masalah dalam memahami atau membuat apa-apa penjelasan. Secara kritikal, ini menunjukkan keberkesanan dan pergantungan terhadap bahasa Ibunda di dalam proses pendidikan.

JKBI

Jawatankuasa Bertindak Mengembalikan Bahasa Ibunda dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik (JKBI) merupakan gagasan badan-badan bukan kerajaan (NGOs) dan parti politik yang aktif di negeri Johor, ditubuhkan pada bulan Julai 2007 untuk berganding bahu memperjuangkan hak pendidikan ibunda rakyat. Anggota-anggota JKBI tersenarai seperti berikut:

  • Suara Rakyat Malaysia (Cawangan Johor Bahru)
  • Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPNJ)
  • Persahabatan Semparuthi (Johor)
  • Teras Pengupayaan Melayu (TERAS) Johor
  • Yayasan Amal Malaysia (Johor)
  • Persatuan Ulama Malaysia (Johor)
  • Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS) Zon Selatan

Persatuan, Organisasi, NGO Dan Parti Politik Yang Menyokong Serta Menandatangani Memorandum Ini:

Terdiri daripada 53 organisasi, NGO dan Parti Politik yang berlainan kaum dan kebanyakan dari beractiviti di sekitar Johor.

Termasuk:

12. Gabungan Profesional Anak Johor

19. Kelab Usahawan Muslim Johor

22. Malaysian Tamil Education Research & Development Foundation

48. Persekutuan Persatuan-Persatuan Bekas Pelajar-Pelajar Sekolah-Sekolah China Johor

Yang Ikhlas,

Nyam Kee Han

Jawatankuasa Bertindak Mengembalikan Bahasa Ibunda dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik (JKBI)

5 Ogos 2008


0 comments:

Pengumuman / 启事 / Notification

Pertukaran alamat blog dan e-mel

Selamat sejahtera, Sahabat Rakyat Working Committee akan menggunakan alamat e-mail dan alamat laman web (Blog) yang baru seperti berikut bermula 1 Januari 2014:

Emel: sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Sekian, terima kasih dan Selamat Tahun Baru!

*********************************************

更换部落格网址与电邮地址

本工委会由2014年1月1日起,开始全面使用以下新电邮地址及部落格:

电邮地址:
sahabatrakyat.my@gmail.com
部落格:http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

谢谢关注。祝大家新年进步!

*********************************************

Change of blog and email addresses

Please be informed that Sahabat Rakyat Working Committee will be using the new email and blog addresses below commencing 1 Jan 2014:

Email:
sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Wishing you a progressive new year!

通告

    欢迎热心人士下载印发、
资助印制大选告人民书
把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去!

作为活跃于柔佛州的为民主人权和民族尊严而奋斗的两个组织——柔佛州人民之友工委会与柔州兴权会(HINDRAF JOHORE)针对第13届大选,在去年底联合发表了一篇主题为“打破巫统霸权,建立民主联合阵线;团结全州人民,实现三大迫切诉求”的《告柔佛州人民书》;我们毫不犹疑,也毫不含糊主张“把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去”。

我们在去年底的几个大规模群众集会期间,将《告柔佛州人民书》的四种语文(巫、华、印、英)传单派发给群众。我们也想要到各地去分发这份传单又力所不逮,特在此提供四种语文的PDF版本,以便各方热心人士下载、印制成传单,分发给需要阅读它而又不懂上网的亲戚朋友和各界人士,帮助我们把传单传得更广。
……

点击此处以阅读全文

 

Malaysia Time (GMT+8)