Monday, July 6, 2009

AKTA HUBUNGAN ANTARA KAUM AKAN MENANGANI SIKAP PERKAUMAN

AKTA HUBUNGAN ANTARA KAUM AKAN MENANGANI SIKAP PERKAUMAN
Oleh : Dr Kua Kia Soong, Pengarah SUARAM 18 Jun 2009

Kepada sesiapa yang telah menghadiri perbincangan oleh Prof. Aneez Esmail bertajuk "Hubungan Antara Kaum di Britain" yang dianjurkan oleh KITA, UKM tanpa syak lagi, pasti bersetuju dengan keberkesanan Akta Hubungan Kaum 1976 berkenaan hubungan perkauman dan diskriminasi perkauman di Britain.

Dua puluh tahun lalu, saya ada menulis artikel di dalam akhbar The Star dengan tajuk "Keperluan Kepada Perundangan Mengenai Perhubungan Antara Kaum" (28/10/1985) berikutan berlakunya insiden yang mencemaskan berkaitan "perkauman yang diinstitusikan", yang juga merupakan hujah yang ditekankan oleh Prof Aneez. Didalam artikel tersebut, saya telah mendedahkan beberapa contoh diskriminasi bangsa dan perkauman yang boleh dijadikan perihal tersebut sekiranya akta tersebut wujud didalam negara kita.

Ianya tidak ditangani dengan tuntas yang mana sekiranya kita mempunyai perundangan seperti itu, ramai ahli politik UMNO termasuklah Perdana Menteri sekarang ini, berdepan dengan undang-undang tersebut; banyak polisi antaranya seperti pelaksanaan pengambilan pelajar "bumiputera-sahaja" ke insitusi pengajian tinggi seperti UiTM, sebenarnya boleh diisytiharkan sebagai diskriminasi perkauman sejak dahulu lagi.


Hukuman ke atas Penghasut Perkauman

Terkandung fasal di dalam Akta Hubungan Antara Kaum Britain 1976 antara lain menyebut;
"Seseorang itu didapati bersalah sekiranya dia menerbit atau mengedar bahan berbentuk tulisan yang mana mengancam, menggunakan perkataan-perkataan kasar atau mencela, atau pelaku itu menggunakan mana-mana ruang awam atau mana-mana pertemuan awam dengan menggunakan perkataan-perkataan yang mengugut, menekan atau menghina dalam keadaan dimana, berkenaan perihal yang terperinci, adalah untuk menimbulkan kegemparan keatas mana-mana kumpulan kaum"

Pada tahun 1987, disebuah rapat umum yang dianjurkan oleh Pemuda UMNO di Stadium Jalan Muda di Kuala Lumpur ada merentangkan kain pemidang yang tertera "13 Mei telah bermula", "Basahkan keris dengan darah orang Cina" dan lainnya.
Perkara ini bukanlah dicetuskan oleh pihak pembangkang. Ini disahkan didalam Kertas Putih Kerajaan Malaysia, "Menuju Pemuliharaan Perpaduan Kebangsaan", 1988. Ianya turut mendapat liputan akhbar-akhbar berbahasa Mandarin pada waktu itu.


Ulangi semula transkrip ucapan Najib 1987!

Berada diatas pentas dan mengapikan semangat perkauman di perhimpunan yang mengaibkan itu, adalah Ketua Pemuda UMNO yang juga Perdana Menteri sekarang ini. Sudah tentu, ketika di Parlimen, beliau menafikan yang beliau telah mengungkapkan perkataan-perkataan seperti yang tertera pada kain-kain pemidang itu. Berdasarkan kepada amaran yang acapkali dikeluarkan oleh pihak Polis, penganjur rapat umum tersebut mestilah bertangungjawab keatas kenyataan-kenyataan yang dipaparkan dari kain-kain pemidang tadi. Sekiranya kita mempunyai Akta Kebebasan Maklumat, kita boleh mendapatkan transkrip ucapan Ketua Pemuda UMNO dalam rapat umum itu.

Oleh kerana kita tidak mempunyai Akta Kebebasan Maklumat, Perdana Menteri berpeluang untuk membersihkan namanya dengan mengarahkan pihak berkuasa untuk menyiarkan saringan transkrip ucapan 1987nya itu. Sekurang-kurangnya, pihak Cawangan Khas harus mempunyai salinan. Mereka memaklumkan kepada saya, ketika saya dalam tahanan, yang mereka merupakan antara badan risikan yang terbaik didunia dan perpustakaan mereka mempunyai lebih banyak maklumat daripada mana-mana pusat sumber di negara ini.


Tiada Keazaman Politik

Tidakkah kita berasa hairan, mengapa Akta Kebebasan Maklumat akan menemui nasib yang sama sepertimana Akta Hubungan Antara Kaum dibawah kerajaan seperti ini?
Tiada tindakan diambil ke atas gerombolan yang membangkitkan api perkauman di dalam rapat umum tersebut. Tetapi, sasaran utama pihak polis adalah orang seperti saya yang tidak ada kena mengena dengan rapat umum perkauman itu. Lebih dari seratus orang jumlahnya daripada kami, satu-persatu ditahan tanpa bicara didalam "Operasi Lalang".
Semenjak itu, kami dituduh dan diperlakukan sebagai orang-orang yang menjelikkan dan memualkan, dan dihina oleh delegasi UMNO di dalam Perhimpunan Agung UMNO dan upacara ritual menjulang keris oleh Ketua Pemuda UMNO.





Helah Diskriminasi Kaum Secara Terang-terangan sebagai Tindakan Afirmatif

Saya masih ingat beberapa tahun yang lalu, Menteri Pendidikan cuba untuk memperlihatkan kepada khalayak didalam perhimpunan Agung UMNO dengan berkata; "Selagi beliau menjadi Menteri Pelajaran, dia tidak akan membenarkan seorang pun bukan bumiputera untuk memasuki UiTM!

Inilah realiti diskriminasi kaum di negara ini. Janganlah kita lupa tentang kisah UiTM yang mempunyai lebih kurang 100,000 orang pelajar dan ianya merupakan institusi dana awam, adalah sangat mengejutkan apabila pihak kerajaan boleh lepas tangan dengan diskriminasi kaum secara terang-terangan tersebut, yang dianggap sebagai "tindakan afirmatif"

Sekiranya kita mempunyai Akta Kebebasan Maklumat, kita boleh mendapatkan statistik mengenai diskriminasi kaum pada mana-mana bahagian dasar tersebut.

Statistik yang saya terima dari Parlimen pada tahun 1990 adalah seperti berikut; purata 90 peratus pinjaman untuk kursus sijil Politeknik, 90 peratus biasiswa untuk kursus Diploma Pendidikan, 90 peratus biasiswa/pinjaman untuk kursus Ijazah yang diambil didalam negara dan hampir semua biasiswa/pinjaman untuk kursus Ijazah luar negara diberikan kepada bumiputera.
Berdasarkan kepada pengambilan pelajar disekolah-sekolah berasrama pada tahun-tahun 80-an, 95 peratus merupakan bumiputera, pengambilan pelajar di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) hampir seratus-peratus adalah bumiputera pada tahun-tahun 80-an, adakah ini yang dipanggil sebagai tindakan afirmatif?

Adakah pihak kerajaan tidak perasan dan tidak sedar, untuk mengesahkan dan memperakui Konvensyen Menentang Diskriminasi Kaum oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sehinggalah ke hari ini?


Mahkamah Hubungan Kaum

Mahkamah Hubungan Kaum boleh menentukan dan menakrifkan kebenaran atau kesalahan tindakan-tindakan tertentu, manakala Suruhanjaya untuk Kesaksamaan Kaum akan dibentuk bagi menggerakkan usaha kearah penghapusan diskriminasi bangsa dan perkauman, mengusahakan kesaksamaan peluang dan keharmonian hubungan antara etnik, dan pemerhatian berterusan keatas hasil-hasil dari akta tersebut

Saya merumuskan didalam artikel 28/10/85 itu dengan;

"Sementara Akta Hubungan Antara Kaum mungkin lambat meresap mengakar kedasar masyarakat berbilang kaum, sekurang-kurangnya kita boleh memastikan had-had pelaksanaan polisi-polisi kerajaan digariskan dengan teliti, dan yang sama pentingnya, masyarakat Malaysia tidak diperlakukan seperti sampah perkauman, yang mana seharusnya ditolak dengan sedaya-upaya kemahuan kita. (Mitos Politik Malaysia" oleh Kua Kia Soong, Huazi, 1986 : 188)

0 comments:

Pengumuman / 启事 / Notification

Pertukaran alamat blog dan e-mel

Selamat sejahtera, Sahabat Rakyat Working Committee akan menggunakan alamat e-mail dan alamat laman web (Blog) yang baru seperti berikut bermula 1 Januari 2014:

Emel: sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Sekian, terima kasih dan Selamat Tahun Baru!

*********************************************

更换部落格网址与电邮地址

本工委会由2014年1月1日起,开始全面使用以下新电邮地址及部落格:

电邮地址:
sahabatrakyat.my@gmail.com
部落格:http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

谢谢关注。祝大家新年进步!

*********************************************

Change of blog and email addresses

Please be informed that Sahabat Rakyat Working Committee will be using the new email and blog addresses below commencing 1 Jan 2014:

Email:
sahabatrakyat.my@gmail.com
Blog: http://sahabatrakyatmy.blogspot.com

Wishing you a progressive new year!

通告

    欢迎热心人士下载印发、
资助印制大选告人民书
把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去!

作为活跃于柔佛州的为民主人权和民族尊严而奋斗的两个组织——柔佛州人民之友工委会与柔州兴权会(HINDRAF JOHORE)针对第13届大选,在去年底联合发表了一篇主题为“打破巫统霸权,建立民主联合阵线;团结全州人民,实现三大迫切诉求”的《告柔佛州人民书》;我们毫不犹疑,也毫不含糊主张“把国阵抛弃到历史的垃圾堆中去”。

我们在去年底的几个大规模群众集会期间,将《告柔佛州人民书》的四种语文(巫、华、印、英)传单派发给群众。我们也想要到各地去分发这份传单又力所不逮,特在此提供四种语文的PDF版本,以便各方热心人士下载、印制成传单,分发给需要阅读它而又不懂上网的亲戚朋友和各界人士,帮助我们把传单传得更广。
……

点击此处以阅读全文

 

Malaysia Time (GMT+8)